Feb 082013
 

Pieters Quotes uit interviews etc

pieters proza  DSCF0313 Gewijzigd in GIMP Image Editor 300x225 Pieters Quotes uit interviews etc Pieter Zandvliet“Kunst heeft een stoffig imago. Zelfs het woord kunst is al kut.” zegt Pieter. “Dit schrikt jongeren af, waardoor ze alleen de kunst zien die bijvoorbeeld op tv wordt gepresenteerd. Hierdoor gaan ze zich minder verdiepen in kunst en missen ze juist de dingen die echt interessant zijn, zeker voor jongeren.”

Een goede kunstenaar wordt gemaakt door mensen die dat heel goed kunnen. Die zetten die kunstenaar neer en die kunnen er dan ook hele goede prijzen voor vragen.

,,Je kunt me gerust een fantast noemen”,vervolgt de kunstenaar. ,,Ik leef in een fantasiewereldje. Als ik niet kon fantaseren zou ik niet weten waarom ik leef.

Op mijn vraag wat hij in de 21e eeuw gerealiseerd zou willen zien als ‘de grote verandering’, antwoordt hij dat hij hoopt ”dat de mensen eindelijk respectvol met elkaar om zullen gaan, zonder vooroordelen en echte belangstelling zullen hebben voor elkaar.”

”Sommige vinden het net graffiti, omdat ik diklijnig werk en felle kleuren gebruik. Het hangt ook wel tegen het Autistische aan

Bij het zien van zijn schilderkunst en het horen van zijn muziek lijkt het erop dat hij zichzelf weinig serieus neemt. ,,Als er iets in me opkomt, moet ik het maken, al is het onzin. Of dat nu muziek is of een tijdschrift. Spontaniteit is voor mij erg belangrijk en wil ik behouden, daar ben ik heel serieus in.

pieters proza  DSCF0231 300x225 Pieters Quotes uit interviews etc Pieter ZandvlietIk teken vanaf mijn derde. Toen ik drie was tekende ik gelukkig anders dan nu, maar de vormpjes en de ideeën hou ik nog steeds heel erg puur. Ik heb vroeger altijd getekend, soms wel zes uur per dag, en daar heb ik niets mee gedaan. Dat heb ik allemaal weggegooid. Niet eens omdat ik er een hekel aan had, maar het was een soort verwerking. Ik praatte met papier.

“Mijn naam is Pieter Zandvliet. Vroeger wilde ik graag striptekenaar worden, maar de grappen in mijn strips begreep ik alleen zelf en om eerlijk te zijn: zelfs ik kon er niet om lachen.

Striptekenaars die mij het meest hebben beïnvloed zijn: Eric Schreurs, S Clay Wilson en Robert Crumb.

Zo nu en dan word ik ervan beschuldigd dat ik altijd geslachtsdelen schilder, of dat die in, bijna elk werk wel naar voren komen. Zelf hou ik mij daar niet mee bezig, het zal mijn onderbewuste wel zijn….”

Zandvliet zelf én zijn werk roepen meer vragen op dan een kudde wijzen zou kunnen beantwoorden.

Pieter durft zichzelf geen kunstenaar te noemen: ‘Ík voel me eigenlijk wel een kunstenaar, maar als je dat zegt klinkt het zo arrogant. Ik ben gewoon bezig met dingen die ik leuk vind.” En dat is de hele dag schilderen, tekenen, dichten en teksten schrijven.

Pieter geeft toe dat hij liever observeert dan participeert in het dagelijks leven. Tot diep in de nacht werkt hij aan zijn tekeningen en verwerkt hij de dingen die hij op de dag heeft meegemaakt. Soms vervat in een logisch, maar ook wel eens een absurd verhaal.

De aantrekkingskracht van Pantani zit volgens Zandvliet ook gedeeltelijk in zijn uiterlijk. ,,Dat kleine mannetje met die kale kop en donkere, dromerige oogjes. Hij zag er altijd uit alsof hij er eigenlijk niet bijhoorde. Het was alsof er iets om hem heen hing…” Vandaar dat de Schiedammer zijn kunstwerk heeft ondertekend met ‘A Grande per Questo Mundo’, ofwel ‘te groot voor deze wereld’.

pieters proza  DSCF0225 300x225 Pieters Quotes uit interviews etc Pieter ZandvlietMaar eigenlijk wil de Schiedamse kunstenaar helemaal niet uitleggen waar zijn werk over gaat. ,,Laat iedereen z’n eigen fantasie maar lekker gebruiken.”

Als De Krimpo’s maken ze ‘spontane’ muziek, van jazz tot noise: Itam speelt gitaar, Pieter zingt (,,Arie is de derde man, die danst, maar hij is nooit geboren.”).

,,De wereld is supervreemd,” zegt Pieter. ,,Maar omdat iedereen er zo serieus mee bezig is, wordt het zo saai

Pieter ‘Ik heb een cursus Photoshop/Illustrator gevolgd. De hele tijd zag ik onze leraar zijn lippen op en neer bewegen. Daar raak ik door geobsedeerd. Op een gegeven moment ben ik dan zover dat ik niet meer hoor wat hij zegt. Dan zie alleen nog maar die bewegende lippen en kom met een hoofd vol vreemde vormen thuis.

‘Mijn nieuwe lijn is het schilderen van een model, waarbij ik het oorspronkelijke model ook zichtbaar deel van het geheel laat uitmaken. Meestal plaats ik het op een plankje voor het schilderij. Ik schilder dat model niet tot in de perfectie na, maar ik vervorm het. Ik vind het namelijk vreselijk saai om iemand precies zo na te tekenen als in de werkelijkheid. Ik kan het wel, maar als ik realistisch zou schilderen, zou ik er net zo goed een foto van kunnen maken. Daar ben ik te speels voor

pieters proza  DSCF0228 300x225 Pieters Quotes uit interviews etc Pieter ZandvlietWat betreft zijn manier van werken vergelijkt Pieter zich een beetje met de zogenaamde Outsider artists. Dat zijn kunstenaars die iets mankeren (‘van mongolen tot autisten’), maar wel heel mooie dingen maken. Hun kunst wordt Art Brut genoemd. ‘Deze mensen worden in staat gesteld hun werk te doen zonder zij beperkingen van buitenaf opgelegd krijgen. Zij kunnen schaamteloos hun gang gaan. Zoals bijvoorbeeld Paulus die zich Homogool noemt. Hij is homo, mongool en schildert alleen maar lullen. Zo iemand mag in zijn kunst ook gewoon gek zijn. De meeste outsider artists zijn zo geobsedeerd, dat ze geen grenzen kennen. Of ze zijn extreem verlegen. Of ze schilderen steeds hetzelfde. Maar ze worden tenminste beschermd. Het is een kunstwereld buiten de gerenommeerde kunstwereld om. Er zijn ateliers en expositieruimtes over de hele Wereld. Dat is goed geregeld. Dat is natuurlijk ook de oplossing. Die artiesten kunnen doen waar ze goed in zijn zonder opgesloten te hoeven worden. Ze zijn voor mij een inspiratiebron. Dat explosieve, obsessieve tekenen heb ik ook, alleen mankeer ik niets.

Uit armoe ben ik toen maar naar de LTS gegaan. Dat was ook een volslagen miskleun. Die technische Wereld was helemaal de mijne niet. Ik ben een tijdje timmerknecht geweest, maar er is niemand die met een gerust hart op van mijn stoelen gaat zitten.

pieters proza  DSCF0308 300x225 Pieters Quotes uit interviews etc Pieter ZandvlietZijn leven lang tekende Pieter puur voor zichzelf. Hij wist niet beter dan dat zijn tekeningen een middel waren om zichzelf uit te drukken. Maar zo’n jaar of vier geleden kreeg hij opeens de behoefte om zijn tekeningen uit te werken, begrijpelijk e maken voor anderen. ‘Mijn werk is altijd heel chaotisch. Toen ik mijn ouderlijk huis had verlaten tekende ik niet alleen op papier, maar ook op muren en meubels. Achteraf, als ik eenmaal uit mijn tekenroes was ontwaakt, bekeek ik mijn creatieve uitspattingen net als iedereen. Wat een wierdo! Sinds ik mijn tekeningen ben gaan schilderen is dat gevoel heel anders. De basis ligt nog steeds in die hoeveelheid impressies die ik op een dag krijg. Maar ik heb nu de beheersing daar wat mee te doen. In mijn schilderijen structureer ik die tekeningen. Dat geeft me een veel bevredigender gevoel. Het is net of die tekeningen nu pas echt af zijn. Zeg maar dat de tekening het orgasme is, en het schilderij de baby!

,,Mijn eerste aanraking met kunst was vroeger, tijdens de vakanties met mijn ouders in Spanje. Wij gingen toen veel naar musea, waar ik onder andere Dali en Picasso zag. Picasso is zeker om zijn werk een grote inspiratiebron geweest, Dali meer als persoon denk ik. Hij deed waar hij zin in had.
Het surrealisme zelf heeft mij nooit zo geboeid. Het gaat bij het surrealisme toch meer om het tafereeltje denk ik. Dat vind ik vooral het saaie van surrealisme, het moet toch altijd wat zijn, en bij mijn werk hoeft het niet altijd wat te zijn, of voor te stellen.
Ik ben daar ook erg naar toe aan het werken. Ik ben me er vooral de laatste tijd heel erg van bewust dat het verhaaltje dat ik perse moest vertellen, dat ik daar eigenlijk geen zin meer in heb. Soms doe ik dat nog wel tussendoor, als ik teken vooral, maar bij schilderen probeer ik dat toch zoveel mogelijk te voorkomen. Soms is het gewoon een vreemd figuur dat ik schilder, met een bepaalde emotie. Het gaat me ook heel erg om de lijnen.

pieters proza  DSCF0323 Gewijzigd in GIMP Image Editor 300x225 Pieters Quotes uit interviews etc Pieter ZandvlietMijn karakter speelt in zekere zin wel een grote rol in mijn werk. Hierbij kan mijn naaste omgeving mij ook erg beïnvloeden, terwijl ik naar de buitenwereld soms bijna autistisch kan zijn. De buitenwereld doet mij dan weer niet zoveel dus. Ik had vroeger het idee dat ik mijn inspiratie veel uit de buitenwereld haalde, maar het is vooral de sfeer die ik uit dingen haal die mij beïnvloedt. Dit kan dus net zo goed uit een bepaald boek zijn. Sferen zijn dus zeer belangrijk in mijn werk.

Ik denk trouwens wel dat ik graag de kluts kwijt ben hoor. Een “hobby” van me is ook om de structuur in dingen kwijt te zijn. Ik ben er wel naar op zoek, maar dan heb ik het bijna en dan draai ik me om. Het is misschien ook een soort van spanning creëren. Als ik bijvoorbeeld bepaalde omgevingen of situaties saai vind, dan wordt ik sarcastisch en vervelend en gooi de boel om. Misschien dat deze vorm van spanning ook in mijn werk terug te vinden is.

Tuurlijk, iedereen die een werk van mij gekocht heeft, heeft dat niet voor niets gedaan. Maar elk werk dat je maakt is een stapje dichter bij wat je uiteindelijk wil maken.
Goya, om maar even een voorbeeld te noemen, was een ambachtsman totdat ie een beetje geflipt werd van de oorlog die hij gezien had. Mensen die vermoord werden enzo. En toen zag je werken, waarin je echt Goya zag, in tegenstelling tot bij de portretten die hij moest maken van het Spaanse koningshuis. Hij moest daar toch de mensen wat mooier schilderen dan dat ze waren, want ja, dat was toch veel inteelt.

pieters proza  DSCF0382 300x225 Pieters Quotes uit interviews etc Pieter ZandvlietZonder kunst in mijn leven zou ik allang dood zijn. In ieder geval zou mijn leven er niet rooskleurig uit hebben gezien. Het dreigde ook zo te gaan hoor; ik liep bij het RIAGG, ik was altijd aan het vechten. Totdat ik de liefde van mijn leven ontmoette, mijn huidige vrouw. Zij heeft me wel een duwtje in de rug gegeven wat kunst betreft. Ze is mijn houvast, waardoor ik mijn kunst kan ontplooien. Haar aanwezigheid geeft me meer kracht.

Door het maken van kunst vergeet ik mijn verdriet, maar ook de afwas.

Als ik terug aan mijn tijd in Schiedam denk, doe ik dat met een glimlach, want voor zoń kleine stad wonen en woonde er toch geweldige kunstenaars. Het heeft mij altijd verbaasd dat de kunstenaars uit Schiedam allemaal een hele eigenstijl hebben, zelfs op de diverse kunstbeurzen die ik heb bezocht is de stijl variatie niet zo groot als bijvoorbeeld bij een groepsexpositie van Schiedamse kunstenaars in de prchtig mooie jeneverstad.

Delfshaven staat voor mijn jeugd, waar een volkse no nosense mentaiteit toendertijd de toon voerde. Er hing altijd een rotte geur van de Akzo fabriek die er meer als honderdjaar stond, en ongeveer verdween toen ik er verdween. Er woonde veel culturen doorelkaar, en iedereen ging met elkaar om.
Natuurlijk was er racisme, bij schering en inslag. Dat was er van alle kanten, uit alle hoeken, zoveel dat de mensen het normaal vonden en er niks mee deden. Ons ouderlijk huis zat boven een dumpzaak op de Havenstraat, tussen nachtclub Lucky Luke en een sexclub in. Dus ik ben nog redelijk op mijn pootjes terecht gekomen.

pieters proza  share save 171 16 Pieters Quotes uit interviews etc Pieter Zandvliet

 Leave a Reply

Connect with Facebook

(required)

(required)