Apr 122013
 

Ook rolluik van galerie ‘t Walvis gaat omlaag

Nieuwe Stadsblad

  • 20 mrt 2013

Door: Frank Willemse

SCHIEDAM – Eind deze maand sluit galerie ‘t Walvis de deuren. Door de ingestorte kunstmarkt is de huur niet meer op te brengen. ,,Weer een rolluik naar beneden in het centrum’’, zegt kunstwinkelier Frank van der Donk met spijt in zijn stem.
Title: Ook rolluik van galerie ‘t Walvis gaat omlaag, Het Nieuwe Stadsblad Schiedam | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter

Tot 2012 was er groei, daarna stortte de
omzet ongelofelijk in, vertellen Frank
en Ivana van der Donk.
foto: Rob Kamminga

Samen met zijn vrouw Ivana leidde hij de kunstwinkel meer dan 5 jaar. Met wisselend succes, maar nu staat het water tot aan de lippen. De huur en het gas en licht zijn niet meer op te brengen. ,,De kunstmarkt is totaal ingestort’’, verklaart de uitbater.
Eind 2007 opende ’t Walvis de galerie met als doel betaalbare, vaak toegepaste kunst te tonen. Met veelal exposities van Schiedamse kunstenaars als Yvon Koopman, Theo Gootjes of Monique Veldhoven. De kunstwinkel kreeg naam in het Schiedamse maar ook ‘daar buiten’.
Tot aan 2012 was er groei, daarna zakte de omzet dramatisch in, vertelt de 67-jarige Frank van der Donk. Alleen door bijspringen van een anonieme geldschieter kon de huur worden betaald. Met die hedendaagse kunst heeft het echtpaar Van der Donk nooit het idee gehad geld te verdienen. ,,Ik heb pensioen en samen met mijn vrouw run ik de toko.’’ Galerie ’t Walvis werd in 2007 opgezet door kunstenaar Pieter Zandvliet en geldschieter Hendrik van Katwijk. Doel was een podium te bieden aan kunstenaars uit Schiedam en omgeving. Hedendaagse kunst met net als in een winkel betaalbare prijzen. ,,Geen elitaire galerie met gehypte kunst maar schilderijen en toegepaste kunst als keramiek en sieraden.’’
Het echtpaar Van der Donk heeft een dubbel gevoel over de sluiting. ,,Het ging niet langer. We deden alle deuren open maar de bezoekers blijven weg of houden de hand op de knip. Die crisis moet je accepteren maar ‘t blijft zonde. Weer een rolluik dat voorgoed naar beneden gaat.’’ Sieraden, keramiek en andere toegepaste kunst, daar is wel markt voor volgens de uitbater. Maar schilderijen is moeilijk. Naast lokale had ‘t Walvis ook vaak internationale kunstenaars. Zoals uit Tsjechië –geboortegrond van Ivana – met glaskunst die ook al in New York, Berlijn en Parijs was getoond maar in Schiedam op weinig bijval kon rekenen van pers, bezoekers en politiek. Bij de opening met de ambassadeur liet bijvoorveeld geen wethouder zijn gezicht zien.

 April 12, 2013  Posted by at 20:44 Media about Pieter No Responses »
Mar 202013
 

Kunstzinnig samenwerken via internet

vrijdag 27 februari 2004
gepubliceerd op www.rotterdamsdagblad.nl – Eva CrouwellTitle: Kunstzinnig samenwerken via internet (AD) | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter Wat een beetje surfen op internet wel niet teweeg kan brengen. Voor kunstenaars Joan Fabian en Pieter Zandvliet betekent het het begin van een onverwachte samenwerking, die na vier jaar contact is uitgemond in de gezamenlijke expositie ‘Salsa & Tulips’ in Artoteek Schiedam. Hoe zij werken en elkaar beïnvloeden is van 7 maart tot en met 25 april te zien in ruim vierhonderd tekeningen.

Pieter Zandvliet (1969) is zo iemand die het tekenen niet kan laten; dag in dag uit, naar aanleiding van tal van dingen die hij ziet of meemaakt. Hij is blij verrast wanneer de Texaanse Joan Fabian (1962) hem per e-mail laat weten dat zijn werken -die ze op het internet heeft gezien- haar erg aanspreken. Vervolgens ontstaat een intensief e-mail contact en het plan samen te werken. In 2003 komt Fabian naar Schiedam. ,,Zij en haar man zijn helemaal idolaat van Schiedam,” vertelt Zandvliet. ,,Vandaar dat we besloten hier samen te gaan exposeren.”

Beide kunstenaars hebben hun werk vorig jaar al gezamenlijk laten zien, maar dan in San Antonio, Fabians woonplaats, en Houston. Daar waren vooral tekeningen te zien die samen tot stand zijn gebracht. Een van beiden begint met het invullen van de achtergrond en stuurt dit per post naar de ander, die het werk vervolgens ‘afmaakt’. ,,In het begin dacht ik wel eens dat Joan mijn drukke, volgeschilderde doeken wat opdringerig zou vinden. Dat zij er verder niets meer mee zou kunnen. Maar ze vindt het juist fantastisch dat ik me niet inhoud,” zegt Pieter Zandvliet lachend.

In Artoteek Schiedam zullen 320 tekeningen van Zandvliet en 67 tekeningen van Fabian hangen; allemaal op één propvolle wand. ,,We gebruiken allebei A4-formaat. Alleen is een Amerikaans A4 helemaal vierkant en heeft deze ruimere afmetingen,” weet hij inmiddels. Ook bij andere, dagelijkse zaken komen ze kleine cultuurverschillen tegen. Zoals bij het voorstel van Fabian een gezamenlijk werk op vinyl te maken; overigens ook in de Artoteek te zien.

,,In Amerika is het gebruikelijk op dit materiaal te werken, maar hier niet. Dus kwam ik bij een tapijthandel terecht, waar ik uiteindelijk zo’n promotiemap met samples meekreeg.” Lachend: ,,Joan was zeer te spreken over de kwaliteit van het vinyl. Ze had er geen idee van dat het hier normaal gesproken dienst doet als vloerbedekking.”

Zandvliet tekent altijd – op een enkele uitzondering na – menselijke figuren die in beweging zijn. De Schiedammer heeft iets met primitieve kunst, Latijns Amerika en ook Spanje, waar hij geregeld komt. ,,Veel mensen vinden mijn tekeningen en kleurgebruik on-Nederlands overkomen. Dat komt waarschijnlijk door het reizen.” Dat verklaart tevens de titel van de expositie; ‘Salsa & Tulips’.

Heftige emoties en lichaamstaal die mensen op onbewaakte momenten laten zien fascineren hem ook enorm. Vaak vertaalt hij deze situaties met een dosis humor. Op een van de muren in de huiskamer is bijvoorbeeld een figuur geschilderd die een zeer kleurige, en naar het schijnt ook vrij pijnlijke, scheet laat.

Het stripachtige werk van de Schiedammer sluit goed aan bij dat van de Rotterdamse Artoonisten (onder andere Luuk Bode), de sfeer doet een beetje denken aan die van Henk Schiffmacher en ook uitstapjes naar grafitti en de technieken van stickeraars zijn terug te zien. Sterker nog; Zandvliet doet al tien jaar mee aan de nu razend populaire variant op het ‘taggen’ van grafittispuiters. ,,In Tilburg en Rotterdam zie je het overal, op lantarenpalen bijvoorbeeld. Hier in Schiedam wordt het op kleine schaal gedaan.”

Sinds zijn ‘stickertijd’ hebben Zandvliets tekeningen de karakteristieke, dikke, zwarte randen meegekregen. ,,Omdat je bij het maken van stickers zo klein, snel en in oplages moet werken, heb je geen tijd voor gekriebel. Je moet veel tekenen en dan leer je om het schetsen achterwege te laten en gewoon te doen.” Dat wil hij de leerlingen van Scholengemeenschap Schravenlant Lyceum ook meegeven, wanneer zij de komende weken voor de expo naar de Artoteek komen. Beide kunstenaars zullen de jongeren een middag aan het werk zetten.

‘Salsa & Tulips’ met werk van Joan Fabian en Pieter Zandvliet wordt zondag 7 maart om 15.00 uur geopend en is t/m 25 april te zien in Artoteek Schiedam aan de ‘s Gravelandseweg 802-806.

 March 20, 2013  Posted by at 22:14 Media about Pieter No Responses »
Mar 092013
 

Two guys, one evening and a camera! It sounds like a very very naughty beginning of a very very naughty movie. But it is better than that (and maybe even naughtier :P).

My stepson Itam and me made a promo for my webstore. It began as a  funny idea, but we are actually going to use it on the website. So here it is:

Oct 172012
 

 

 

TUESDAY, APRIL 7, 2009

April 2009: Nieuwleusen Overijssel with Pieter Zandvliet

Before we hear from today’s artist, I’d like to mention that I found another one of those “Comrade Obama” stickers today (see yesterday’s post). This time, I found one on a stop sign in Marlborough, the next town over. Anyone know what’s going on? If you’re in the know, let me know! Today’s post is short and sweet. Dutch artist Pieter Zandvliet started on the streets but transitioned to galleries. He writes:

Title: Illicit Exhibitions interview 2009 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter “I began in 1994 with A4 stickers. I covered them in original cartoons and stuck them all over the center of Rotterdam.” Title: Illicit Exhibitions interview 2009 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter “I stopped after a fight with two police suckers in 2005. I still miss it. Sometimes I relapse and stick some of them.” Title: Illicit Exhibitions interview 2009 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter “Today, I live for mixed medias.  What’s next? I dream of a big show in a big city where everybody loves my art!”Title: Illicit Exhibitions interview 2009 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter All images courtesy of Pieter Zandvliet. For more information, visit hiswebsite.

Thanks, Pieter! I really appreciate your contribution. Now you can sit back and enjoy the rest of the posts!

Also, I forgot to give credit to Gotcha for the Irish artist and his impromptu show at the national gallery. Thanks! Tomorrow’s post follows up last week’s Amsterdam report with a lengthy note from the aforementioned Nick.
And finally (shameless plug), I wrote a small piece on Michael De Feo for Push It Magazine. The piece is cached in the website’s “Art” section. Let me know what you think!
 October 17, 2012  Posted by at 01:12 Media about Pieter No Responses »
May 102012
 

Title: Recensie: Passie en prikkels | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter

Recensie (review) in Meppeler courant and the Steenwijker courant.
Meppeler cen Steenwijker Courant van vandaag
RECENSIE ‘Passie en Prikkels’

Ongebreidelde fantasie van Pieter Zandvliet

STEENWIJK – Het werk van beeldend kunstenaar Pieter Zandvliet (Leiden, 1969) heeft een opvallend eigen gezicht. De beeldtaal die de kunstenaar ontwikkelde, leunt aan tegen die van de comics, de cartoons en de vroege stripalbums uit de jaren ’40 en ’50 van de vorige eeuw. Die verwantschap heeft niet alleen te maken met de beeldmiddelen die de kunstenaar gebruikt maar ook met de dikke kaderlijnen waarmee hij de hoofdfiguren in zijn schilderijen stevig neerzet.

Karikaturale overdrijving is eerder regel dan uitzondering. Het uiterlijk van zijn personages, de situaties waarin ze zich begeven en de omgeving waarin ze zich bevinden dragen nuttige en duidelijke informatie aan over de karaktereigenschappen die ze bezitten. Pieter Zandvliet laat geen middel onbenut om specifieke eigenschappen extra te accentueren of uit te vergroten. Hij is een verhalenverteller met een duidelijke voorkeur voor absurde situaties en bizarre wendingen.

De kunstenaar die sinds 2008 woont en werkt in Nieuwleusen, schept een surrealistische wereld die aansluit bij de inmiddels legendarische albumstrips die met name in de VS ongekende populariteit genoten. Bestsellerschrijver Michael Chabon schreef er een vuistdikke roman over waarvoor hij in 2001 de Pulitzer Prize won: ‘De wonderlijke avonturen van Kavalier & Clay! Zandvliet zal zeker veel elementen herkennen in de ongebreidelde fantasie en de komische vondsten van de schrijvers en tekenaars die de basis legden voor stripalbums over onsterfelijke helden en hun kwaadaardige tegenstanders. Met die striptekenaars van het eerste uur deelt hij zijn passie voor ontsnappingskunst en de behoefte om de kijker voortdurend te bestoken met fantasierijke prikkels en ongerijmde impulsen. Zandvliet biedt zijn publiek de mogelijkheid om te ontsnappen aan de grauwe werkelijkheid. Hij laat de kijker onderduiken in een wereld waarin niets onmogelijk is en waarin de goede krachten en sterke karakters het opnemen tegen het kwaad. In zijn werk is onmiddellijk duidelijk wat de onhebbelijkheden of sterke kanten zijn van de hoofdfiguren. Hun eigenschappen worden stevig aangedikt Uit de manier waarop Zandvliet spuitbussen, kwasten en stiften gebruikt, blijkt dat hij effectbejag niet schuwt. De kunstenaar kiest voor felle contrasten en zet tegenstellingen zwaar aan omdat hij geen misverstanden wil laten bestaan over de bedoelingen die hij met zijn werk heeft.

Opvallend is de grafische inslag van de schilderijen die in Galerie Een schilderij van Pieter Zandvliet. Bruelle te zien zijn. Dat heeft alles te maken met de fascinatie van de kunstenaar voor de stripcultuur. Kenmerkend is ook dat Zandvliet uiteenlopende elementen uit de populaire straatcultuur (waaronder graffiti) heeft geïntegreerd in zijn werk Zijn idioom, techniek en beeldtaal sluiten aan bij de straattaal die de afgelopen decennia een ongekende statusverhoging van low culture naar high culture heeft doorgemaakt. Wim van der Beek SCHILDERIJEN Informatie: Tentoonstelling t/m 25 december; www. bruelle.nl Locatie: Galerie Bruelle,Steenwijk Waardering: *****

 May 10, 2012  Posted by at 22:03 Media about Pieter No Responses »
Mar 062012
 

Lechería será testigo de la primera exposición Pop Art

door Alcaldía de Lechería op woensdag 29 februari 2012 om 19:58 ·
A partir del 02 al 31 de marzo podrán disfrutar del arte visual
Lechería será testigo de la primera exposición Pop Art

Con la participación de más de 20 artistas nacionales e internacionales, se expondrá el arte Pop, con un estilo fresco; destacándose el comics acompañado de diferentes gamas de colores en cada muestra

Title:  Lechería será testigo de la primera exposición Pop Art | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter

Prensa Urbaneja.- La Alcaldía de Lechería conjuntamente con Educación de Urbaneja y Educación de Urbaneja, llevarán a cabo por primera vez la exposición “Lechería Pop Art”, muestra que será inaugurada el próximo viernes en las instalaciones del museo Dimitrios Demus.

El titular del referido despacho municipal, Luis Simosa, informó que alrededor de 20 artistas nacionales e internacionales estarán presentando sus obras inspiradas en el arte pop, y apegadas fielmente a esta técnica que surgió a finales del Siglo XX.

“Por primera vez en el estado Anzoátegui se efectuará la exposición Pop Art, y Lechería será testigo de esta importante tendencia, donde contaremos además del talento nacional, con artistas de países como  España, Holanda, Argentina y Estados Unidos”, destacó Simosa.

El arte Pop, es una tendencia que se originó entre la década de los 50 en Inglaterra y Estados Unidos, expandiéndose en los diferentes países latinoamericanos. Es una muestra donde sobresalen colores como el rojo, negro, fucsia, amarillo, entre otros tonos y matices.

“En esta oportunidad el movimiento artístico visual, destacará elementos como los comics, las PIP,  esculturas, pinturas, fotografías, arte digital, instalaciones, entre otras tendencias”, explicó.

El director de Cultura y Educación, Luis Simosa, invitó a todos los vecinos de la jurisdicción a participar en esta importante muestra artística. “A partir del 02 y hasta el 31 de marzo, podrán disfrutar del arte visual Pop. El museo Dimitrios Demus, abrirá sus puertas este viernes a las 7:00 de la noche para inaugurar esta exposición, donde todos nuestros vecinos están invitados”, puntualizó.

 

 March 6, 2012  Posted by at 01:44 Media about Pieter No Responses »