Feb 112012
 

KUNST = KUT

Door student Itam van Teeseling

Bizarre figuren, lijpe mannetjes, geile vrouwen, gesluierde moslima’s en onschuldige lolita-meisjes, vormgegeven in vette outlines en felle kleuren. Dit is de kunst die de Schiedamse schilder Pieter Zandvliet maakt. Het is alles behalve oubollige kunst en het spreekt zelfs aan bij jongeren, wat je over veel andere kunst niet kunt zeggen.

Title: Kunst is kut, HKU Magazine Utrecht 2007 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter Pieter Zandvliet, nu 37 jaar,  tekent al vanaf zijn derde jaar en heeft zich weten te ontwikkelen tot een verkopend kunstenaar. Hij exposeert regelmatig en zijn werk hangt binnenkort zelfs in galerieën in Spanje. Ook in Amerika en Parijs heeft zijn werk al enkele muren behangen.

Wat bij Pieter’s werk opvalt is dat het niet het doorsnee landschapje is of het droge abstracte schilderij waar niemand wat van begrijpt. Het gaat over mensen, emotie, seks, de maatschappij, fashion, de multi-cultuur, enz. Kleurrijke onderwerpen dus, in een kleurrijk jasje.

Het feit dat deze kunst de jongeren aanspreekt heeft, volgens Pieter, te maken met dat zijn kunst in de tijd van nu staat. En inderdaad, het kleurgebruik en de thema’s maken het werk een stuk toegankelijker. Het is dezelfde reden waarom bijvoorbeeld Andy Warhol nog steeds populair is.

“Kunst heeft een stoffig imago. Zelfs het woord kunst is al kut.” zegt Pieter. “Dit schrikt jongeren af, waardoor ze alleen de kunst zien die bijvoorbeeld op tv wordt gepresenteerd. Hierdoor gaan ze zich minder verdiepen in kunst en missen ze juist de dingen die echt interessant zijn, zeker voor jongeren.”

Title: Kunst is kut, HKU Magazine Utrecht 2007 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter Een oplossing zou volgens Pieter zijn om kunst veel flitsender te presenteren. De museumnacht maakt daar al werk van. Daar worden theater, dance, visuals en kunst met elkaar gecombineerd, maar er word dan weer te weinig gelinkt naar graffiti, wat toch ook een kunstvorm is en populair is onder jongeren. “Dat is het hem nou juist, er worden te weinig jonge kunstenaars betrokken bij zulke projecten.”

Pieter geeft wel toe dat het kunstwereldje een hypocriet wereldje kan zijn. “Er zijn veel goede kunstenaars die bekend zijn, maar er zijn ook veel bekende kunstenaars waarvan ik denk: waar gaat dit nou over? Een goede kunstenaar wordt gemaakt door mensen die dat heel goed kunnen. Die zetten die kunstenaar neer en die kunnen er dan ook hele goede prijzen voor vragen. Uiteindelijk zijn dit dus vaak de galeriehouders en de managers, die mensen weten waar een publiek voor is en als dat publiek er niet is, dan creëren ze er wel een publiek voor.”

Title: Kunst is kut, HKU Magazine Utrecht 2007 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter Gelukkig blijft Pieter zijn eigen gangetje gaan en heeft hij nog een paar flinke projecten die hem te wachten staan. Hij doet binnenkort mee aan een skateboard-expositie, waarbij verschillende kunstenaars uit heel het land worden gevraagd om skateboards te ‘ARTificeren’. Ook gaat hij meedoen aan een DVD die beelden en geluiden gaat bevatten van kunstenaars, VJ’s en muzikanten uit Rotterdam en New York. Dit belooft een hele speciale editie te worden, aangezien deze DVD rond de 1000 euro gaat kosten. Tja, het blijft immers kunst.

 February 11, 2012  Posted by at 23:45 Media about Pieter Tagged with: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,  2 Responses »
Feb 012012
 

Title: Pure kunst van Pieter Zandvliet, Meppeler Courant 2010 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter Nieuwleusen- Zijn woning vertoont aardige trekken van een atelier. Hier en daar hangt een doek en ook de lamp is van zijn eigen hand. Maar wie in zijn atelier komt, ziet dat dit toch de plek is waar de schilderijen worden gemaakt. Schilder en beeldend kunstenaar Pieter Zandvliet uit Nieuwleusen schildert spontaan. ‘Ik schets nooit. Dat is om de puurheid te bewaren. Het moet uit het hart komen.’ Wel moeten zijn ideeën meteen goed op het doek komen. Een enkele gaat dat dan ook mis. Hoewel Zandvliet spontaan schildert, zit er achter elk schilderij een verhaal. Zandvliet schildert op zijn eigen manier voornamelijk de stad. Elementen als de metro en de trein zijn er in terug te vinden. Zijn eigen stijl vond Zandvliet al snel, maar schilderen hij al iets meer dan tien jaar. “Ik ben autodidact. Sinds 1998 ben ik serieus bezig met schilderen.’

Echt helemaal autodidact is Zandvliet niet. Hij begon met het tekenen van strips en runde zeven jaar een stripboekenwinkel. Daarvoor volgde Zandvliet een grafische opleiding en studeerde hij aan de Vrije Academie’. Sinds twee jaar woont hij in Nieuwleusen. Hij heeft er zijn plek gevonden. Daardoor is het bereik van zijn schilderijen groter.  Toen Zandvliet nog in Rotterdam woonde, werden zijn kunstwerken voornamelijk in Amsterdam getoond. Nu exposeert hij in Zwolle en Enschede. Zelfs Amerika staat op de lijst van plekken waar hij zijn werk heeft geëxposeerd.

Hoe hij zijn stijl wil noemen, weet Zandvliet niet echt. ‘Ik wil er geen naam aan geven, anders word je metten in een hoekje gedrukt. Sommige mensen noemen het Pop-art, maar het is gewoon Pieter Zandvliet.’ Het werk van Pieter Zandvliet kunt u zien op afspraak met de kunstenaar.

 February 1, 2012  Posted by at 17:59 Media about Pieter No Responses »
Feb 012012
 

Title: Expositie 'Mag niet hoor!' toont kunst van de straat, De Havenloods 2000 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter Door Wouter Scheepstra

Bospolder-Tussendijken – Straatkunst wordt onderschat. Iedereen vindt graffiti spuiten en stickers plakken een misdaad en ziet het niet als kunst. Dit beweert Pieter Zandvliet (31), kunstenaar en beheerder van galerie Slaphanger. Vanaf vrijdag 8 december exposeert hij met de foto-expositie Mag niet hoor! over straatkunst. Ik zou het walgelijk vinden als alles clean is.”

Title: Expositie 'Mag niet hoor!' toont kunst van de straat, De Havenloods 2000 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter Graffiti en stickers op treinen, onder bruggen en langs het spoor: de afgelopen twee maanden maakte Zandvliet foto’s van ‘kunst op straat’. Het overgrote deel van de expositie bestaat uit ‘kleine foto’s vrijwel allemaal gemaakt in Rotterdam en Schiedam van graffiti en stickers. De gefotografeerde straatkunst staat niet op zichzelf maar maakt deel uit van een landschap. Zandvliet: ,,Ik bijvoorbeeld een foto gemaakt van een kat die op een electriciteitshuisje zit. Daar staat met grote letters  ‘Timer’ opgespoten. ”Mag niet hoor  is een reactie-expositie. ‘,,bezoekers van Slaphanger kunnen zelf ook foto’s van Straatkunst ophangen”,vertelt Zandvliet. ,,Ik houd daarvoor een ruimte vrij op de muur.” Naast de kleine foto’s exposeert Zandvliet ook met elf ‘grote’ foto’s die hij met verf bewerkt heeft. De kunstenaar geeft een voorbeeld: ,,Ik heb een foto gemaakt van het park waar ik altijd de hond uitlaat, het oudste park van Nederland, de Plantage in Schiedam. Op de uitvergrote foto heb ik Elvis Presley geschilderd met zijn hond. En dan natuurlijk op de manier waarop ik Elvis zie.” De bewerkte foto’s moeten de bezoekers er aan herinneren wat Zandvliet normaal gesproken doet: Schilderijen maken met felle kleuren en dikke lijnen’.

,,Ik heb mijn expositie niet zomaar Mag niet hoor genoemd”, vertelt de kunstenaar. ,,Want op straat mag je je tegenwoordig niet uiten. Overal hangen camera’s en zijn er grote schoonmaakacties.  Alles moet clean zijn. Rotterdam is binnenkort Culturele hoofdstad van Europa maar ze laten niets van graffiti zien. . Terwijl de graffers elke dag met kunst bezig zijn: het zijn kunstenaars, “Volgens Zandvliet kunnen de schoonmaakacties, camera’s en hoge boetes graffers en stickerplakkers niet tegen houden. ,,Het is een manier van leven. Hun armen afhakken is de enige manier om ze te stoppen. Ze waarschuwen elkaar ook door in de buurt van camera’s oranje stickers te plakken. Ook ken ik een jongen die als reactie op de vele camera’s overal grote ogen plakt: ‘de oogjesplakker’, Dit doet hij bijvoorbeeld op filmposters die in het zicht van een camera staan. Zandvliet is geen onbekende in de kunstwereld. De deelgemeente Delfshaven kocht al eens een werk van hem aan voor het Burgemeester Meineszplein. Ook zijn twee van zijn schilderijen te bezichtigen in de Artoteek van Schiedam. Verder exposeerde hij met een groep kunstenaars in het Stedelijk museum Schiedam. Nu staat hij voor de tweede keer in galerie Slaphanger. ”Toen hingen hier schilderijen waar ik Barbiepoppen op gesmolten had”, vertelt Zandvliet. ,,Veel mensen vonden het luguber, later ben ik er ook mee gestopt, want het was niet best voor mijn longen.Title: Expositie 'Mag niet hoor!' toont kunst van de straat, De Havenloods 2000 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter

,,Je kunt me gerust een fantast noemen”,vervolgt de kunstenaar. ,,Ik leef in een fantasiewereldje. Als ik niet kon fantaseren zou ik niet weten waarom ik leef. Bij trieste gebeurtenissen kan ik niet romantiseren, ik ben dan ook extra verdrietig.” Galerie Slaphanger is volgens Zandvliet een ontmoetingsplaats voor fantasten. ,,Het is natuurlijk eng om vergelijkingen te maken maar je zou het kunnen vergelijken met  the Factory van Andy Warhol. Er komen hier veel punkers, geïnteresseerden in kunst,experimentele muzikanten en striptekenaars. Veel van hen zijn eenlingen. Ze leven in hun eigenwereldje. Een ding hebben ze met elkaar gemeen: wat ze ook doen komt uit ons zelf” , besluit Zandvliet.

Leuk was de advertentie die de Havenloods onder dit artikel had geplaatst.

Vuil op straat, in water of in het park? Verzakte tegels, kapot straatmeubilair? Graffiti? Gaten in de weg? Laat het ons weten! Bel gratis:

0800-1545

Uitsluitend voor klachten in Rotterdam

Gemeentewerken Rotterdam

Introductie video’s voor de bezoekers van Slaphanger.

http://www.facebook.com/photo.php?v=382210602621

Hier een aantal leuke boeken voor in Straatkunst geïnteresseerde:

Street Art in Berlin, Kai Jacob ,Jaron verlag

Coming from the Subway, Geschiedenis en ontwikkeling van een controversiële beweging, Groninger museum/Benjamin & partners

Banksy, Wall and piece

Andy Howell, Art, skateboarding & life, Ginko Press

Graffiti in Rotterdam, Rens Muis & Wessel Wessels , Nai Uitgevers,Stichting Kunstpublicaties Rotterdam

MONZTAAAH !, Bellio ,(MGZ)

Spraycan Art, Henry Chalfant & James Prigoff, Thames and Hudson

Subway art, Martha Cooper & Henry Chalfant, Thames and Hudson

 

 

 February 1, 2012  Posted by at 14:19 Media about Pieter No Responses »
Jan 312012
 

Title: Nieuwe Art bewoner, De Plantagekrant, Schiedam 2002 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter Door Hanny Bierens

Al zo’n anderhalf jaar woont en werkt Pieter Zandvliet in de Hoofdstraat, even voorbij de Hoofdbrug. Heel graag wilde ik de jonge kunstenaar ontmoeten en zijn atelier bezoeken uit interesse voor wat hij zoal in zijn mars heeft en hem bezighoudt. Eind april van dit jaar was ik bij de opening aanwezig van zijn expositie in Artoteek Schiedam. Wat hij daar liet zien waren zeer verrassende fantasierijke, graffiti-achtige schilderingen.

De opening zelf was ook al een happening, namelijk het laten zakken van het beschilderde rolluik. Grappig en in het oog springend! Hij vond het erg leuk dat ik hem belde voor dit interview. Pieter is zo’n mens die continu om zich heen kijkt., dingen uit het dagelijks leven gebruikt en toepast en zo zijn gevoelens kan uiten middels kwast en verf.  Hij is vrolijk, hij geniet en is altijd bezig. Bewondering en verwondering vallen soms samen en die momenten zijn veel waard. Hij is geboren te Leiden en opgegroeid in Delfshaven, waar hij een galerie heeft met de naam Galerie Slaphanger’, waar vooral cartoonisten hun werk tonen. Op de Vrije Academie in Rotterdam heeft hij een opleiding gehad en geleerd om kunst praktisch toe te kunnen passen.

Hij is geïnspireerd door de kunstenaar Jean Dubuffet, die in 1901 is geboren en ook de inspiratiebron Keith Haring. Pieter maakt simplistische figuren die de fantasie prikkelen. Kunst is voor hem het verbeelden van zijn gevoel van dat moment. Hij hoopt dat de beschouwer dit gevoel kan delen.

Zijn gedroomde opdracht ‘iets heel groots’ te mogen beschilderen, een muur of een beeld in de ruimte. Hij zou graag voor ‘ons’ park een vrolijk, kleurig beeld willen maken. Zijn werk is zijn leven. Hij is geen familie van Kunstenaar Robert Zandvliet, voor zover hij weet., maar hij voegt hier aan toe; ”je weet maar nooit!”

Op mijn vraag wat hij in de 21e eeuw gerealiseerd zou willen zien als ‘de grote verandering’, antwoordt hij dat hij hoopt ”dat de mensen eindelijk respectvol met elkaar om zullen gaan, zonder vooroordelen en echte belangstelling zullen hebben voor elkaar.”

Brothers in Art

Title: Nieuwe Art bewoner, De Plantagekrant, Schiedam 2002 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter Gedurende de zomermaanden gaat Pieter samen met Itam van Teeseling de muren invullen van ‘Pand Paulus’ aan de Korte Haven 125. De tentoonstelling zal ‘Brothers in art’ heten. Beide kunstenaars hebben een verschillende stijl, doch zijn qua vitaliteit overeenkomstig. ook presenteren ze tijdens de expositie optredens van bizarre experimenten (met onder meer muziek gecomponeerd op een Gameboy). De optredens zijn sinds 1 juli op zondagmiddagen te zien vanaf 15:00 uur.

Pieter werd overigens á la minute lid van de Plantage. Hij vindt het park een prettige plek, met bewoners van diverse pluimage. ”Alleen jammer van het drukke verkeer dat hier voorbijraast!

Ik vond het een leuke kennismaking met deze veelbelovende, jonge kunstenaar en hoop dat wij in de toekomst nog veel van hem zullen horen én zien! Bent u geïnteresseerd? Kom dan eens kijken in zijn atelier aan de Hoofdstraat 307.

 

 January 31, 2012  Posted by at 22:50 Media about Pieter No Responses »
Jan 312012
 

Title: Kunst van de rekening, Musis,Schiedam 2004 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter Stukje uit een interview met ex-directrice van de Artoteek Schiedam Julia Snikkers, en een grote steun voor mijn carrière als Beeldend kunstenaar.

Title: Kunst van de rekening, Musis,Schiedam 2004 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter

Title: Kunst van de rekening, Musis,Schiedam 2004 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter

Joan Fabian & Pieter

Art of Pieter & Joan

Door Wim Schelberg

Een andere expositie in dezelfde reeks combineert het werk van de Amerikaanse kunstenares Joan Fabian met eveneens grafisch werk van Pieter Zandvliet. Die tentoonstelling zal een andere groep bezoekers trekken. Fabian en Zandvliet kennen elkaar goed; tegenwoordig werken zij onder andere via het internet samen. Nu komt er dus een tentoonstelling in real life. Het zal een bijzondere tentoonstelling zijn. En bovendien één die een bij uitstek jonger publiek zal aanspreken. Zowel Fabian als Zandvliet zijn representanten van een stroming die nauw verwant is met graffiti- en de stickerkunst. Vooral in Rotterdam barst het tegenwoordig van de stickers met parende hondjes , broodroosters, gezichten of insecten. Je kunt het zo gek niet bedenken en het staat  wel op een sticker. Stickeren dat ongeveer drie jaar geleden de kop in Nederland opstak, is uitgegroeid tot een vast onderdeel van het straatbeeld. Roltrappen, verkeersborden en straatbankjes worden volgeplakt met raadselachtige afbeeldingen van hooguit tien bij tien centimeter. De microkunstwerken hebben geen duidelijke boodschap. Ze zijn bedoeld voor de opmerkzame voorbijganger. een citroen, broodroosters, fotovan een vermist kind of gewoon een leus; op een sticker kan alles, Zandvliet en Fabian werken vanuit een opgewekt wereldbeeld, met sterke lijnen en eenvoudige voorstellingen die onmiddellijk herkend worden, maar zich vervolgens zeer moeilijk laten vertalen in bedoelingen en boodschappen. Als kijker ben je sneller klaar door aan de grafieken van Zandvliet en Fabian een eigen betekenis te geven.

 

 January 31, 2012  Posted by at 18:08 Media about Pieter No Responses »
Jan 312012
 

Title: Donker brein met gevoel voor het bizarre, Zeeuwse courant 2000 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter

Pieter Zandvliet exposeert in Vlissingse galerie Achter de kerk 15

Door Jan Dirk van Scheyen

Vlissingen – De Vlissinger Richard Polderman (30) heeft plannen met zijn galerie Achter de kerk 15. Hij wil een samenwerking tot stand brengen tussen Vlissingse en Rotterdamse kunstenaars, hij denkt over een eigen platenlabel, label genaamd, hij wil video-kunstenaars en veejays naar Vlissingen halen en hij hoopt iedere maand een nieuwe tentoonstelling te kunnen openen in Achter de kerk 15.

Title: Donker brein met gevoel voor het bizarre, Zeeuwse courant 2000 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter

De Galerie van Polderman, recht tegenover de Sint Jacobskerk, bestaat nog maar kort. Het is een onopvallend pand dat alles behalve de uitstraling van een galerie heeft. Binnengekomen ziet de bezoeker deels afgebrokkelde witte muren, een in opvallende kleuren beschilderde kroonluchter aan het plafond en schilderijen aan de wand. Op dit moment loopt Achter de kerk 15 de tentoonstelling Nigromantie in kleur van Pieter Zandvliet (30) uit Schiedam. Zandvliet , door Polderman omschreven als prettig gestoord, heeft een donker brein (Nigromantie) betekent: zwartte kunst) dat kleurrijke schilderijen voortbrengt met een flink gevoel voor het absurde, het groteske, het bizarre en het ongerijmde. Enorm lange, vettige tongen worden uitgestoken, Mickey Mouse neemt de vorm aan van een fallus, moedwillig verbrande en totaal verschrompelde Barbiepoppen klonteren samen tot een zielig en verwrongen brok uitbundig met verf bespoten plastic, en een reeks vulgair-erotische afbeeldingen uit stripboekjes voor volwassenen is tot kunst verheven in een collage-met-een-knipoog.

Title: Donker brein met gevoel voor het bizarre, Zeeuwse courant 2000 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter Zandvliet wortelt in de Wereld van strips, comics, graffiti en underground. Hij is een exponent van de tegencultuur: rauw, shockerend en onverbloemd. Hij gebruikt soms felle en harde kleuren. In zijn werk weerklinken echo’s van Keith Haring, Roy Lichtenstein en Andy Warhol. Maar de beschouwer zou eigenlijk het liefst wat meer Pieter Zandvliet willen zien. De kunstenaar put weliswaar uit vele stijlen maar slaagt er niet in die invloeden samen te smelten tot iets eigens met een herkenbaar en onvervreemdbaar Zandvliet-stempel. Het ontbreekt hem aan een krachtig eigen gezicht. Benieuwd wat er de volgende maand te zien is in de galerie van Polderman. Want nieuwsgierig maakt de tentoonstelling van Zandvliet stellig; nieuwsgierig naar wat Richard Polderman nog meer gaat doen in zijn eigenzinnige galerie.

 January 31, 2012  Posted by at 17:34 Media about Pieter No Responses »
Jan 312012
 

Title: Mooi niet... Catalogus bij de Zuid Hollandse Kunstestaffete 1999 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter

Title: Mooi niet... Catalogus bij de Zuid Hollandse Kunstestaffete 1999 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter

Title: Mooi niet... Catalogus bij de Zuid Hollandse Kunstestaffete 1999 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter

Photo’s Sjef van Duin

Het leek wel een stoeprand waar ik niet op kan springen.

Door: Anne Tabak

Ik teken vanaf mijn derde. Toen ik drie was tekende ik gelukkig anders dan nu, maar de vormpjes en de ideeën hou ik nog steeds heel erg puur. Ik heb vroeger altijd getekend, soms wel zes uur per dag, en daar heb ik niets mee gedaan. Dat heb ik allemaal weggegooid. Niet eens omdat ik er een hekel aan had, maar het was een soort verwerking. Ik praatte met papier.

Ik heb nu ik weet hoeveel dikke boeken waarin ik teken met markers. Daarvan komen schilderijen. Ik hou heel erg van het platte. Zoals je het op TV ziet bijvoorbeeld. Bij mij moeten lijnen strak zijn. Ik illustreer heel veel voor blaadjes. ik heb zelf ook bladen uitgegeven en ik run een gelerietje in Rotterdam. We verkopen er strips van uit de hele Wereld en willen iets met animatie doen. Voor de Kunstestaffete heb ik een hoepel uitgekozen. In het midden zit een wieldop van een auto. Daarop zijn Barbies gebrand. De wieldop zit vast met heel lelijke draadjes. Die wilde ik allemaal nog veranderen. Ook de hoepel wilde ik veranderen, dat moest een ronde plaat worden. De Barbies zijn heel lichtjes gespoten, dus eigenlijk nog niet helemaal af. Het ziet er heel grof uit. Normaal wordt het bij mij gelikter.

Op een gegeven moment vond ik die hoepel leuker dan een ronde plaat, en daarna weer niet. Het ging in mijn hoofd zeuren en ik vond die draadjes ook irritant. Ik wilde dat de wieldop meer naar voren zou komen. Ik wilde met een spuitbus schaduwlijnen zetten. Maar ja, toen dacht ik ”dat is wel erg glad”. Ik moest er zoveel bij nadenken. Het leek wel een stoeprand waar ik niet op kan springen. Normaal is het helemaal niet moeilijk om iets af te maken, maar bij deze wel. Een raar werk.

Ik was wel van plan om hem ooit nog een keertje af te maken. Er zijn een heleboel ideeën overheen gegaan: ook om hem helemaal te veranderen tot een ander idee, maar dat slaat ergens op. Dus ik heb ‘m al een tijdje staan met het idee ‘daar ga ik nog wat meedoen.

Dit werk is puur. Hij is veel grover dan mijn andere werk met Barbies. Deze komt heel hard over. Wat ik nu maak ziet er vrolijker uit. In die periode heb ik een paar werken op die manier gemaakt, en die zijn het allemaal niet geworden. Heel raar. Het zag er allemaal erg grof uit. Bij dit werk wilde ik het heel precies gaan doen. Ik had geloof ik een documentaire gezien over Stella. Die werkt ook heel strak en daar was ik erg van onder de indruk. Dat raakte me. Ik wilde een echt meesterwerk maken. Dat is natuurlijk een belachelijk idee dat je dat kan maken. Dat oordeel komt natuurlijk pas achteraf. Dat maakt de kunstenaar niet eens zelf uit. Maar ik heb dus zelfs met lijntjes aangegeven hoe ik het wilde verven. Normaal doe ik dat nooit, dat is wel komisch. Maar dat precieze ging juist tegen me werken.

Er kleeft een lang verhaal aan dit ding. Meestal maak ik een ding met een paar ideetjes. Bij deze was het te veel poeha voor mijn hoofd. Ik maakte toen een vrij trieste periode door. Er waren allemaal rottig dingen gebeurd. Mijn vader had een auto-ongeluk en een vriend van mij raakte zijn arm kwijt. Ik heb vanaf toen een hekel aan auto’s en hoe ze domineren.

Dat beeld had ik dus eigenlijk. Naderhand dacht ik’ waarom zou ik dat aan mensen laten zien?’ Ik vond het een te droevig idee. Ik had toen ook zo iets van ‘dat is niet leuk voor de mensen’. Maar nu denk dat je ook droevige dingen moet exposeren. Eigenlijk hoort het er ook bij; het s ook het gevoel van de kunstenaar. Die mensen waarover ik het had zijn gelukkig door blijven leven: hun leven is ook nog niet af.

 

 

 January 31, 2012  Posted by at 13:26 Media about Pieter No Responses »
Jan 312012
 

Title: Professioneel plakken, Rails 2002 | Artist: Pieter Zandvliet | Category: Media about Pieter

Zoek mijn sticker :)

In het centrum van grote steden duiken steeds vaker bestickerde plekken op. Een portiek, lantaarnpaal of muurtje wordt langzaam ingekapseld door lagen zelfgemaakte stickers. Rails sprak met Johan Boer, de peetvader van het vaderlandse stickeren. Voor hem geen kleine piegelstickertjes, maar enorme lappen met barokke vormen in felle kleuren.

Wat is je ding? “in de jaren negentig ben ik begonnen de openbare ruimte te verrijken met stickers. Ik maakte ontwerpen die eruit zagen of ze er altijd al hadden gezeten. Tegenwoordig hebben mijn stickers juist geen betrekking op de ruimte waar ik ze plak.’

Niet te betalen zeker, die grote stickers van jou? ‘Ik moet voor elk project sparen. Het is echt een luxeproduct dat ik plak’.

En dat terwijl het je bedoeling is dat ze ook weer verdwijnen. ‘Het proces van vernietiging hoort erbij, want alles is tijdelijk en dat geldt ook vor de zogenaamde ”kunst”.

Is het kunst? ‘Poehee. Dat is niet aan mij om te bepalen. Mij gaat het erom dat ik er plezier in heb. Dan levert het ook goede dingen op.”

Wat vind je van het huidige gekleef? “Het doet me denken aan de tijd dat commerciële instellingen overal stickerden. Ook een soort wildplakken. Dat gaat vaak ten koste van wat eronder zit en daar ben ik tegen. Al heb ik het zelf ook gedaan. Ik heb een keer een sticker op een politieauto geplakt. De volgende dag kwamen ze aan de deur.”

Wat stond er op die sticker? “I need enemy” Rare jongens, die politieagenten. “Het was niet provocerend bedoeld. Ik bedoelde dat je een uitdaging nodig hebt in het leven.’

Is het tegenwoordige plakken niet veel modieuzer dan jouw doordachte acties? ‘Het is gewoon te hip om nog cool te zijn. Ik vind het leuk, maar niet interessant. Al kunnen er mooie objecten ontstaan.”

Straks houden ze er allemaal mee op en jij stickert als enige stug door. ‘Beetje zielig, he? Als de mythe van Sisyphus. Die man moer een rotsblok een berg op rollen en als hij bijna boven is, stort hij weer naar beneden. In z’n volhouder herken ik mezelf. Op feestjes blijf ik ook altijd plakken.”

 January 31, 2012  Posted by at 12:26 Media about Pieter No Responses »